sobota 29. listopadu 2014

Zajímavé "slevy" v českých obchodech

Obchodníci v Čechách si už dávno zvykli, že zboží se skvěle prodává do té doby, dokud je zlevněné. Český zákazník slevy přímo vyžaduje a snad všichni obchodníci a jejich marketéři se rozhodli jim vyjít vstříc. Z šetření Incoma Gfk vyplývá jeden jasný fakt: existují položky, které jsou bez výrazné slevy již téměř neprodejné. Typickým příkladem je například Coca-Cola, která patří mezi ty nejčastěji zlevňované produkty a jejíž běžná cena už jako by počítala s tím, že za tuhle cenu se prostě a jednoduše neprodá. A jaké produkty patří mezi ty, u kterých se slůvko sleva vyskytuje nejčastěji, zkoumal server Vitalia.cz:

1. Coca-cola, lahev 2l (za 3 měsíce 85x zlevněna)
2. Gambrinus Original 10˚ (ve slevě 70x)
3. Jihlavanka Standard, Mletá káva (57x)

Nápis SLEVA nebo AKCE prostě letí. Pokud se trochu pozorněji rozhlédnete po průměrném hypermarketu či supermarketu, zjistíte, že ve slevě se právě nachází snad polovina sortimentu.
Hlavním smyslem tohoto příspěvku je ale ukázat, že některé slevy se jen tváří jako slevy, ve skutečnosti buď neušetříte vůbec nic nebo za "zlevněné" zboží dokonce zaplatíte ještě více, než bez slevy.

a) sleva není správně vypočítána



Taky se Vám to zdá trochu zvláštní?? Zákazníci prostě chtějí vidět procenta, základní matematiku už použije málokdo. Kde je těch avizovaných 30%?

Zkusme počítat:
původní cena:  32,90
cena po slevě:  29,90
celkem úspora:  3,00

reálná sleva: 9%


b) avizovaná sleva vůbec neexistuje



Co je tak zvláštního na této akční ceně? Zlevnit na stejnou cenu jako před slevou? Ale co, vždyť to stejně nikdo nepočítá.


původní cena:  129,90
cena po slevě:  129,90
celkem úspora:   0,00

reálná sleva: 0%


To Tesco nás ale zásobuje kvalitním materiálem... Tady si dokonce nikdo nedělal hlavu ani s tím, že by cenovku s původní cenou alespoň uklidil a hezké srovnání je tak nasnadě.

původní cena:  46,50
cena po slevě:  46,50
celkem úspora:  0,00

reálná sleva: 0%

Víte, že jedním z nejčastěji zlevňovaných artiklů jsou Cherry rajčata? Zaujímají páté místo mezi výrobky nejčastěji zlevňovanými. Pokud ovšem všechny slevy vypadají takhle.. Klasický příklad slevy 0%.

původní cena:  29,90
cena po slevě:  29,90
celkem úspora:  0,00

reálná sleva: 0%





Že by Kaufland zůstal pozadu?? Ale kdeže. Tahle "sleva" je ale tak do očí bijící, že už to snad ani nemůže být ze strany Kauflandu myšleno vážně...


původní cena:  44,90
cena po slevě:  44,90
celkem úspora:  0,00

reálná sleva: 0%



c) absolutní perly (zdražení je označeno jako sleva)

Tak tohle je ovšem masterpiece. Jen ti nejotrlejší z nejotrlejších si dovolí takovýto kousek. Cena po slevě je vyšší než cena před slevou a to vše je pekně pohromadě uvedeno hezky vedle sebe. Pokud někdo takto označený výrobek vůbec koupí a ještě ho hřeje u srdce ušetřený peníz...




Kde jinde začít než opět v Tescu. Patrně začíná sezóna grilování a je potřeba trochu podpořit prodej grilovacích omáček. A jak jinak než nějakou výživnou slevou. Nicméně pojďme zkusit opět trochu základní matematiky, kolik vlastně díky této "výhodné" akci/slevě ušetříme:

původní cena:  23,90

cena po slevě: 24,90
celkem navíc:  -1,00

reálná sleva: +4% (zdražení)






Taky jste si toho na první pohled nevšimli? >Potřebujeme zdražit a zajistit, aby to kupovalo ještě víc lidí. Devítka nebo nula, někdo to určitě koupí.< Tak takhle nějak asi probíhá příprava akcí v Tescu. Naštěstí při téhle "slevě" je zdražení pro zákazníka jen okolo 1%.


původní cena:  790,00

cena po slevě: 799,00
celkem navíc:   -9,00

reálná sleva: +1% (zdražení)








Tady už začíná opravdu přituhovat. Albert nám dokonce vypočetl i procentní slevu, kolik vlastně ušetříme. Pojďme tedy ověřit jednoduchým výpočtem, zdali 24% odpovídá:

původní cena:   8,50
cena po slevě:   9,90
celkem navíc:  -1,40

reálná sleva: +16% (zdražení)






Téměř stejná situace, tentokrát v Kauflandu. Tady se toho vůbec nebojí a marketéři rozhodli a stanovili, že naše cenová úspora je velice příjemných 43%. Je čas začít plnit nákupní vozíky po kartonech..


původní cena:  13,90
cena po slevě:  14,90
celkem navíc:  -1,00

reálná sleva: +7% (zdražení)





A na závěr opravdová lahůdka, která zde nesmí chybět. Při koupi takto označeného výrobku nejen že neušetříme ani korunu, naopak si připlatíme skoro polovinu ceny navrch. Jasný vítěz! Sportisimo navíc upozorňuje, že platí jen do vyčerpání zásob.


původní cena:  1999,00
cena po slevě:  2899,00
celkem navíc:  -900,00

reálná sleva: +45% (zdražení)




Videa z nákupního šílenství jsou stejně nejlepší. Nejdříve rvačka o zlevněná kuřata a pak zmizení palety zlevněného mléka za 90 sekund. Personál vlastně ani nedokázal tuto paletu dovézt dál než za dveře skladu. Pro úplnost snad jenom doplnění: zlevněná cena mléka: 9,90 Kč.



Doufám, že jsem Vás přesvědčil, že možné je opravdu všechno a v marketingu to neplatí dvojnásob ale aspoň trojnásob. V některém z dalších článků se podíváme i na merchandising, tedy kouzla s tím, jak v obchodech efektivně vystavovat zboží .. Zůstaňte naladěni.

Pokud někdy také narazíte na podobnou lahůdku, rozhodně neváhejte a podělte se s ostatními, Váš postřeh se zde určitě objeví.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Líbí se Vám článek? Máte na věc jiný názor? Máte další doplnění, zajímavost, připomínku? Komentujte :)