Od poloviny roku 2010 je v česku legálně povoleno užívat marketingový nástroj Product placement (dále jen: PP). Doslovný překlad, který se nepoužívá, je nejpřesnější ve tvaru: umístění produktu. Do filmu či seriálu (klidně však i talk show, soutěže či počítačové hry) je "skrytě" zakomponována reklama ve formě loga či produktu, který herci aktivně užívají, mluví o něm a nebo třeba jen stojí na stole. Jedná se o nástroj, který je v marketingové praxi stále rozšířenější, obzvláště poté co byl zlegalizován. Stávalo se totiž i dříve, že se do filmu "omylem" zatoulala nějaká hláška související s partnerem filmu nebo produkt samotný (vzpomeňme třeba na Účastníky zájezdu a ArginMax). Pro producenty a televize spočívá výhoda Product placementu v tom, že pár umístěných log a produktů dokáže zaplatit klidně celý film. Nutno podotknout, že v České republice ve většině případů není technika product placementu doposud zvládnutá a většinou výsledek působí komicky až trapně, film může působit jako jedna dlouhá reklama. Právě tento ne zcela zvládnutý product placement je tématem tohoto příspěvku.
a) Ordinace v růžové zahradě
Jako jedno z největších smetišť PP můžeme z českých seriálů označit jednoznačně Ordinaci v růžové zahradě. Některé produkty jsou poměrně dobře zakomponované do děje a nepůsobí nijak rušivě, jiné PP však tak silně hraničí s trapností, že každý divák snad musel jen nevěřícně kroutit hlavou.
Začněme tedy krátkou ukázkou toho nejhoršího, co všechno jsou schopni marketéři různých výrobců a scénáristi Ordinace v růžové zahradě dát dohromady a nazývat to ještě jako Product placement:
Zde by bylo dobré zmínit, že propagace nábytku Jamall už skutečně není jen Product placement, všimla si toho i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) a Nova již několikrát zaplatila pokutu. A co už vlastně Ordinací prošlo například za produkty? Je toho velká spousta: Allivictus, Tesco, Jamall, Slevomat ...
Dále třeba opakovaně pánské obleky Bandi, přípravek Prostenal (další pokuta od RRTV) a spousty dalších. Třeba na propagaci medikamentu Allivictus by musel být hrdý i sám guru prodeje Horst Fuchs.
Je na zvážení každého diváka co všechno je ještě schopen přijmout jako děj seriálu a co už jen jako jednu dlouhou reklamu.
b) Days of our Lives (Tak jde čas)
Abychom ale nezůstali jen v Čechách. Jako absolutně nejlepší a nejsrozumitelnější ukázku toho, jak nedělat Product placement se všeobecně může považovat americký seriál (přesněji soap opera) Days of our lives (Tak jde čas), který má doposud odvysíláno celkem těžko uvěřitelných 12465 epizod (ano, není to překlep - 12465 dílů po 30-60 minutách).
Tak si pojďme ukázat, co všechno je možné nechat "nenápadně se objevit" v seriálu:
Asi by bylo slušné podat trochu vysvětlení k následujícímu videu. Opravdu se nejedná o reklamní přestávku, ale o úryvek z již zmíněného seriálu, kde se 2 protagonisté snaží nenápadně zakomponovat do děje a nenápadně lidem představit slané krekry Chex Mix. Nicméně, nutno podotknout, že lidi tyhle trapnosti prostě zajímají. Celkový počet zhlédnutí tohoto videa na serveru Youtube je přes 650 000.
Stejný seriál a téměř stejná situace. Tentokrát product placement (i když je těžké rozhodnout jestli je tohle ještě opravdu PP nebo spíše parodie na reklamu) na cereálie Cheerios. I toto video má na Youtube přes 650 000 zhlédnutí.
A ještě tedy do třetice, tentokrát product placement čínského jídla Wanchai Ferry. Víc komentáře k tomuto videu už asi netřeba.
c) Wayne´s world (Waynův svět)
d) Trosečník

e) Jirka Babica
f) shrnutí
Moc hezké shrnutí těch nejhorších PP v různých filmech přináší tohle video. Takže pokud chcete vidět, co je skutečně možné vypustit do filmu, doporučuju shlédnout:
Product placement se dá dělat ale i lépe, než v těchto konkrétních případech, o tom jak PP vypadá, když není zrovna jako pěst na oko se zmíním v některém z příštích článků.
Máte připomínky, nápady, jiný názor - zapojte se do diskuze :)
Product placement se dá dělat ale i lépe, než v těchto konkrétních případech, o tom jak PP vypadá, když není zrovna jako pěst na oko se zmíním v některém z příštích článků.
Máte připomínky, nápady, jiný názor - zapojte se do diskuze :)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Líbí se Vám článek? Máte na věc jiný názor? Máte další doplnění, zajímavost, připomínku? Komentujte :)