Pojďme se podívat na nejlepší kampaně virálního marketingu. Virální marketing je finančně nenáročná (zpravidla) forma marketingu, která skýtá jak spoustu výhod tak ale i nevýhody. Spočívá ve vytvoření nějaké zajímavé kreativy (video, obrázek) a její nahrání na internet. O samotné šíření už se starají (možná nevědomky, že podporují marketingovou kampaň) samotní uživatelé internetu, když např. toto video sdílejí, přeposílají si ho, odkazují na něj atd. Počet zhlédnutí tohoto videa tak exponenciálně roste, jedná se o videa nejčastěji se sexuálním obsahem, vtipná videa, neuvěřitelná, pobuřující a drsná videa nebo nějaká originální myšlenka.
a) nejúspěšnější virál všech dob
Úvodem, víte jaké je nejúspěšnější "virální" video a zároveň nejsledovanější video v České republice + kolik má zhlédnutí?
Těžko říct, kolik z vás se alespoň zdánlivě přiblížilo správné odpovědi. Historicky nejúspěšnějším videem v ČR je klip Mňam, mňam Bobík, který dosud shlédlo více než 26 milionů lidí. Asi není příliš těžké určit cílovou skupinu diváků. V některých školkách dokonce na toto video provádějí různé rozcvičky a tancování a děti tohle video jednoduše vyžadují i po příchodu domů.
b) cirkulárka v paneláku
Velmi zajímavé video o pánovi, který má doma v paneláku kamna na dřevo, špalek na štípání dříví a dokonce i cirkulárku. Do toho sousedi, kteří jsou samozřejmě šílení a virál je na světě.
Už ale málokdo za tímto videem našel marketingový podtext. Celou akci spustila pojišťovna Direct, která přichází s produktem pojištění domácnosti, kde se můžete pojistit i třeba proti tomu, že váš soused je magor.
c) krádež auta
Ukradnout auto je čím dál jednodušší. O tom málokdo pochybuje a do toho všeho se na internetu objeví série šokujících videí, jak odemknout auto s tím nejbizarnějším vybavením, jaké si lze představit.
Auto vám dokáží ukradnout i s análním vzrušovadlem, záchodovým zvonem, dálkovým ovladačem k televizi, elektrickým paralyzérem či magnetem. Marketéři ale zašli ještě dál a tohle video nahlásili televizi Nova. V Televizních novinách se tak objevuje naléhavá zpráva o vynalézavosti zlodějů, rozhovory se zaskočenými řidiči a počty sdílení těchto videí rostou do astronomických výšin. Na konci videí se po nějaké době začne objevovat zpráva: Ukradnout auto je stále snazší, ještě snazší je si ho pojistit - celé zaštiťuje opět pojišťovna Direct.
d) SuperVáclav
Po Praze se pohybuje superhrdina. Dává pozor nad veřejným pořádkem a všechny nepravosti náležitě trestá. To je hrdina SuperVáclav. Pro úplnost - odkaz ve videích: Odhal SuperVáclava přibyl až později. Nikdo nevěděl o co se jedná, dokud se SuperVáclav sám nepředstavil.
SuperVáclav chodil po městě a trestal. Lidé v něm viděli člověka, který to snad opravdu myslí vážně a chce pomoci. O to větší rána byla, když přišlo další video a SuperVáclav představil, že je jen marketingový projekt. Uhodli byste, na jakou společnost vlastně tohle byla reklama?
e) cyklista na dálnici
Česká policie pronásleduje cyklistu na dálnici. Ten jim v jednu chvíli ujíždí rychlostí až přes 100 km/h. Není asi nutné opakovat, že i tenhle povedený virální projekt odvysílala TV Nova ve svém hlavním zpravodajství. Cyklista ujel na dálnici policii ryhlostí přes 100 km/h, to si zaslouží alespoň 2 minutovou reportáž.
U tohoto videa dokonce i víme, jak bylo vytvářeno a tak není nutné pročítat komentáře na Youtube zmiňující se o vzduchovém pytli, ve kterém je to možné, zkušenosti lidí, co takhle jezdí denně a podobné perly. Jedná se samozřejmě o montáž. Video bylo reklamní kampaní startupu Videoflot.
f) Where the hell is Matt?
Matt Harding je obyčejný turista, který procestoval celý svět a na nejrůznějších a nejpodivnějších místech předvádí svůj velmi jednoduchý tanec. Velmi líbivé, místy i dojemné a tomu odpovídají i počty sdílení v řádu desítek milionů. Počet zhlédnutí všech videí Where the Hell is Matt na Youtube je hodně přes 100 milionů.
Kdyby to ale celé nebyl jen velmi dovedný marketing jedné cestovní kanceláře. V roce 2013 se celý koncept Where the hell is Matt objevuje opět v reklamní kampani, tentokrát na platební kartu Visa.
Znáte další nápadité a vtipné virální video, u kterého nebylo vždy zřejmé, že jde o marketngový projekt a nemělo by zde chybět? Podělte se v diskuzi.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Líbí se Vám článek? Máte na věc jiný názor? Máte další doplnění, zajímavost, připomínku? Komentujte :)