sobota 20. prosince 2014

Co se od ledna změní na Facebooku

Facebook prochází změnami. Tyto změny ale zdaleka nejsou tak zásadní a důležité, aby tomu odpovídala hysterie, která teď právě na této sociální síti probíhá. Lidé hromadně přidávají na zeď básničky o svých autorských právech (absolutní nesmysl samozřejmě, s podmínkami používání všichni souhlasili a srdceryvný status na tom nic nezmění), obávají se prodeje svých dat, rozprodávání osobních informací a bojí se, že Mark Zuckerberg bude po nocích tajně obchodovat s jejich orgány.

Je potřeba tedy dát dohromady, co se vlastně z marketingového hlediska a z hlediska cílení reklam na Facebooku změní od 1. ledna 2015 a co se změní pro samotné uživatele této sociální sítě:

Jednoduše řečeno, tímto dnem se pro běžného uživatele nezmění vůbec nic. Facebook bude stále modrý, stále zde bude geniální tlačítko Like a stále nebude přidáno tlačítko Dislike. Stále budete moci psát na zeď, komentovat, sdílet. Pár drobností se ale přeci jen změní:

a) Facebook bude sbírat více dat

Možná budete překvapeni, ale dělá to už teď. Už nyní Facebook sbírá data o vaší poloze a využívá je k tomu, aby zobrazované reklamy byly co nejlépe cílené (a je to samozřejmě zahrnuto už i v současných podmínkách). Na čem chce Facebook zapracovat je tzv. behaviorální cílení reklam (bude moci nakupovat i data třetích stran k lepšímu profilování reklamy), což v oblasti internetové reklamy není absolutně nic nového a setkáte se s tím naprosto běžně i při jednoduchém procházení webu (v dalším článku se určitě podíváme na to, co všechno o vás ví Google a možná se budete divit). Tedy víceméně žádná změna, cílení reklam podle vašich zájmů, historie procházení apod. je dnes naprosto běžné.

b) Facebook bude znát vaše platební údaje

Opět změna, která nemusí nikoho trápit. Facebook už nechce být pouze stránka co zobrazuje reklamy, ale chce rovnou i prodávat produkty. Tzn. když se vám objeví reklama na produkt (viz předchozí článek o cílené reklamě na Facebooku), bude vám umožněno přímo z Newsfeedu si tento produkt zakoupit pomocí tlačítka Koupit, aniž byste museli FB opustit. Pokud vaše platební údaje nezadáte Facebooku sami, tato změna se vás nedotkne.

c) Možnost výběru reklam

Tato změna naopak uživatelům spíše prospěje. Na každou reklamu bude možné kliknout a zjistit, proč právě tato reklama se zobrazila (např. navštívili jste jinou stránku a opustili ji bez dokončení nákupu). U každé reklamy bude možné změnit nastavení, tzn. vybrat si, jaké reklamy chcete aby se zobrazovaly.

d) Z uživatelů se stanou pouze produkty

Facebook není charitativní ani dobročinná organizace. Pokud si koupíte žvýkačky, nemůžete čekat, že Wrigley vás bude evidovat jako svého zákazníka s plnými poctami a fotografií. Jde jim o to, prodat vám produkt, tzn. žvýkačky. Stejné to je na FB. Facebook ale obrazně řečeno prodává vás a váš reklamní prostor (tzn. to co vidíte) svým inzerentům. Cílem FB je, aby uživatelé klikali na reklamy, Facebook je zdarma, jeho provoz stojí stamiliony a ty je potřeba někde vzít. Neplatí je uživatel, ale inzerenti.

bonus: e) Facebook vlastní všechna vaše data

To je samozřejmě nesmysl. Velká řádka hoaxů ale tohoto nesmyslu využila a vyvolala paniku. Majitelem veškerého obsahu na Facebooku jsou stále uživatelé. Všechno co na Facebook ale přidáte, může FB částečně využít, nicméně vždy musí plně respektovat nastavení soukromí. Jediné, jak tedy může toto využít ve vztahu k reklamě je, že může zobrazit vaši profilovou fotku ve spojitosti se stránkou, která se vám líbí apod. Zobrazí se vám kdekoliv na webu odkaz na Facebook a u toho profilové fotografie lidí, kterým se daná stránka líbí. Toť vše, Facebook nemůže a nemá důvod (protože takový reklamní formát zatím neexistuje) prodávat data třetím stranám.

Takže, od 1. ledna nedojde k žádným převratným změnám a pokud jste Facebook užívali doteď, můžete s klidným svědomím i nadále. Stále platí, že Facebook ví jen to, co mu řeknete a dovolíte.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Líbí se Vám článek? Máte na věc jiný názor? Máte další doplnění, zajímavost, připomínku? Komentujte :)